Om meg

Jeg er utdannet barnevernspedagog fra Høyskolen i Sør-Trøndelag (nå NTNU).

Tidlig i yrkeskarrieren jobbet jeg som miljøterapeut på barneskolen. Stillingsinstruksen var å bistå lærerne med å håndtere barn som skapte uro i klasserommet. Jeg valgte først å invitere alle barn i alle klasser på saft og vafler i mine lokaler.

Senere i yrkeskarrieren jobbet jeg som miljøterapeut og avdelingsleder på barnevernsinstitusjon. På institusjonen der ungdom med rus- og atferdsproblemer bodde jobbet vi som medlevere i opptil 25 døgn av gangen. Selv om livet mitt idag ikke er forenlig med å jobbe medlever vil jeg alltid forbli medlever i hjertet.

"Å etablere en trygg og troverdig relasjon er avgjørende i alle terapeutiske møter"

I møtet med både barna og ungdommene erfarte jeg at bak uhensiktsmessig atferd lå det som oftest et skjørt selvbilde. Ønsket om å passe inn, bli likt og å være en i flokken var fellesnevner for alle.

Hvem er jeg og er jeg verdifull, elsket og lykket? Hva er jeg villig til å gjøre for å beskytte meg fra å bli avslørt med mine feil og mangler?

Spørsmålet om vår selvverdi har alltid fascinert meg.

"Å forstå hvorfor uhensiktsmessig atferd er nyttig, er en viktig nøkkel til endring"

Jeg startet så smått som kognitiv terapeut i egen praksis i 2010, og i fulltid fra 2014. Siden den gang har jeg møtt mange fine mennesker som på hvert sitt vis forsøker å stå opp for seg, ta den plassen de fortjener og tåle livets opp og nedturer. Enten det slår ut i depresjon, angst eller andre psykisk plager erfarer jeg at refleksjon omkring selvverdien alltid får en viktig plass i samtaleterapien.

Inspirert av kognitiv atferdsterapi og andre beslektede terapiformer har jeg utviklet en rekke terapeutiske verktøy for å jobbe med lav selvverdi. Verktøyene bruker jeg aktivt i samtaleterapien, og jeg kurser andre terapeuter gjennom online workshops og kurs og veiledninger på institusjonen/avdelingen.

Kognitiv terapi